Planlægning og udførsel af aftalte arbejdshandlinger

Aftalte arbejdshandlinger
Notat vedrører udførelse af ISRS 4400 erklæring ved tilskud til energivenligt projekt 

Dette notat omfatter en redegørelse for de overvejelser i forbindelse med planlægning og udførelse af handlinger til at afgive en revisorerklæring på projektregnskabet til Indenrigs- og Boligministeriet. Notatet er struktureret således:

  1. Indledning
  2. Kunde- og opgaveaccept
  3. Planlægning
  4. Handlinger
  5. Rapportering
1.Indledning

Vi er blevet kontaktet af vores kunde angående energivenlig renovering af vinduer. De forventer, at renoveringen koster 2,2 mio. kr., men ifølge tilsagnet er projektet opgjort til 2.097.854 kr., hvoraf de har fået tilsagn om et tilskud på 1 mio. kr.

I tilsagnsbrevet har Indenrigs- og Boligministeriet oplyst, at der skal udarbejdes en revisorerklæring efter ISRS 4400 om aftalte arbejdshandlinger. De specificerede handlinger er som følger:

“1) Revisor skal påse, at der er oprettet en særskilt konto i selskabets bogholderi til bogføring af de projektspecifikke omkostninger, hvormed projektomkostningerne kan adskilles fra de øvrige økonomiske forhold i virksomheden. 

2) Revisor skal påse, at de totale bogførte projektomkostninger i henhold til virksomhedens bogholderi kan afstemmes til regnskabet for de dokumenterede afholdte tilskudsberettigede udgifter.

3) Revisor skal på baggrund af virksomhedens bogføring udvælge en vilkårlig stikprøve på 15 projektspecifikke posteringer og afstemme disse til underliggende bilag.

4) Revisor skal verificere, at de i pkt. 3 gennemgåede bilag er behørigt godkendt af en finansmedarbejder samt at omkostningerne er betalt af virksomheden.

5) Revisor skal efterprøve, at de 15 udvalgte projektspecifikke posteringer kan henføres til de energibesparende arbejder, som tilskuddet omfatter.

6) Revisor skal efterprøve den matematiske nøjagtighed af regnskabet for de dokumenterede afholdte tilskudsberettigede udgifter.”

Nærværende notat tager derfor udgangspunkt i disse handlinger.

2. Kunde- og opgaveaccept 

Vi er revisor for selskabet , og vi har ikke kendskab til ændringer i kundeforholdet, hvorfor det vurderes, at kundeaccepten er udført.

I forhold til opgaveaccept skal der udarbejdes et aftalebrev, som indeholder en beskrivelse af opgavens omfang, herunder ansvarsfordeling, honorar og tidsmæssig placering.

Der vurderes ikke umiddelbart at være forhold, som influerer på vores opgaveaccept, da opgavens udførelse ikke har betydning for vores uafhængighed eller risikoen for selvrevision. Selskabet er dog omfattet af skærpede PIE-regler som følge af børsnoteringen. Umiddelbart mener jeg, at vi godt kan acceptere opgaven, men for en sikkerheds skyld vil jeg bede vores faglige afdeling bekræfte dette.

3. Planlægning 

Da der er tale om en opgave om aftalte arbejdshandlinger, fastsættes der ikke væsentlighedsniveau eller en reel risikovurdering, da opgaven i sin helhed omhandler at be- eller afkræfte de handlinger, Indenrigs- og Boligministeriet har udarbejdet.

Ved udførelsen af handlingerne skal vi have fokus på, at det sandsynligvis er første gang, at selskabet har indgået en tilskudsaftale, hvor medarbejdere og ledelse sandsynligvis ikke har erfaring med at overholde og efterleve tilsagnsskrivelsen.

Arbejdet kræver dog en person, som har erfaring med projektregnskaber, hvorfor jeg vil anbefale, at vi tilknytter en senior medarbejder til opgaven, som har erfaring med denne type af opgave. Den tidsmæssige placering af opgaven bør foretages umiddelbart efter, at vores klient har de regnskabsmæssige tal klar, hvorfor tidspunktet planlægges med dem.

4. Handlinger 

I henhold til ISRS 4400, kan vi som revisor udelukkende foretage handlinger, som omfatter ved aftalte arbejdshandlinger:

  • Forespørgsler og analyser
  • Efterregning, sammenligning og andre kontroller af talmæssige sammenhænge
  • Observation
  • Undersøgelse
  • Indhentelse af bekræftelse

På baggrund af dette er handlingerne i tilsagnsskrivelsen blevet omformuleret til at omfatte ovenstående. For at afgive erklæringen udføres følgende handlinger:

  • Observer at der er oprettet en særskilt konto i selskabets bogholderi til bogføring af de projektspecifikke omkostninger, hvormed projektomkostningerne kan adskilles fra de øvrige økonomiske forhold i virksomheden.
  • Kontroller at de totale bogførte projektomkostninger i henhold til virksomhedens bogholderi kan afstemmes til regnskabet for de dokumenterede afholdte tilskudsberettigede udgifter.
  • Observer på baggrund af virksomhedens bogføring en vilkårlig udvalgt stikprøve på 15 projektspecifikke posteringer og kontroller disse til underliggende bilag.
  • Undersøg, at de i pkt. 3 gennemgåede bilag er behørigt godkendt af en finansmedarbejder samt at omkostningerne er betalt af virksomheden.
  • Undersøg, at de 15 udvalgte projektspecifikke posteringer kan henføres til de energibesparende arbejder, som tilskuddet omfatter.
  • Kontroller den matematiske nøjagtighed af regnskabet for de dokumenterede afholdte tilskudsberettigede udgifter.

Herudover skal der indhentes en regnskabserklæring fra ledelsen, hvori de bekræfter, at de opgjorte tal er retvisende, fyldestgørende og fuldkomne samt at de vurderer, at de overholder betingelserne for tilsagnet.

5. Rapportering

Med udgangspunkt i at ovenstående handlinger kan afdækkes kan der afgives en erklæring, som illustreret nedenfor.

Erklæring om aftalte arbejdshandlinger vedrørende tilsagn om statstilskud til energisparende arbejder

Til Box & Go København ApS’ ledelse og Indenrigs- og Boligministeriet
Formålet med denne erklæring om aftalte arbejdshandlinger

Denne erklæring er udarbejdet efter anmodning for SELSKAB’ ledelse på baggrund af Indenrigs- og Boligministeriets tilsagn om statstilskud til energibesparende arbejder til Box & Go København ApS under løbenummeret 19978. Tilsagnsskrivelsen omfatter et tilskud på 1.000.000 kr. til et energibesparende projekt hos SELSKAB til en værdi af 2.097.854 kr. I tilsagnsskrivelsen har indenrigs- og boligministeriet bedt om at konkrete handlinger udføres, som er oplistet under ”arbejdshandlinger”.

Ledelsens ansvar

Ledelsen har bekræftet, at de aftalte arbejdshandlinger er egnede til formålet med opgaven.

Ledelsen er ansvarlig for det erklæringsemne, hvorpå de aftalte arbejdshandlinger udføres.

Revisors ansvar

Vi har udført opgaven om aftalte arbejdshandlinger i overensstemmelse med den internationale standard om beslægtede opgaver ISRS 4400 (Ajourført) Opgaver om aftalte arbejdshandlinger og yderligere krav ifølge dansk revisorlovgivning. En opgave om aftalte arbejdshandlinger indebærer, at vi udfører de arbejdshandlinger der er aftalt med ledelsen, og rapporterer om observationerne, som er de faktiske resultater af de udførte aftalte arbejdshandlinger. Vi udtaler os ikke om egnetheden af de aftalte arbejdshandlinger.

Denne opgave om aftalte arbejdshandlinger er ikke en erklæringsopgave med sikkerhed. Vi afgiver derfor ikke en revisionskonklusion eller udtrykker anden form for konklusion med sikkerhed.

Hvis vi havde udført yderligere arbejdshandlinger, kunne andre forhold være fundet og rapporteret.

Professionel etik og kvalitetsstyring 

Vi har overholdt relevante bestemmelser i revisorloven og International Ethics Standards Board for Accountants’ internationale retningslinjer for revisorers etiske adfærd (IESBA Code), herunder principper om integritet, objektivitet, professionel kompetence og fornøden omhu og uafhængighedskravene i IESBA Code.

Vores revisionsfirma anvender International Standard on Quality Management 1, ISQM 1, som kræver, at vi designer, implementerer og driver et kvalitetsstyringssystem, herunder politikker eller procedurer vedrørende overholdelse af etiske krav, faglige standarder og gældende lov og øvrig regulering.

Arbejdshandlinger og observationer

Vores arbejde har bestået i at udføre de nedenfor beskrevne arbejdshandlinger, som er aftalt med ledelsen:

Arbejdshandlinger

Observationer

1.Påse, at der er oprettet en særskilt konto i selskabets bogholderi til bogføring af de projektspecifikke omkostninger, hvormed projektomkostningerne kan adskilles fra de øvrige økonomiske forhold i virksomheden.

    Vi har påset at selskabet ikke har oprettet en særskilt konto i bogholderiet til projektspecifikke omkostninger.

    2. Påse, at de totale bogførte projektomkostninger i henhold til virksomhedens bogholderi kan afstemmes til regnskabet for de dokumenterede afholdt tilskudsberettigede udgifter.

    Vi har påset at selskabets bogførte omkostninger udgør 2,1 mio. kr.., hvor det opstillet projektregnskab har en projektsum på 2,2 mio. kr.  Vi har ligeledes påset, at tilsagnsskrivelsen har en projektsum på 2.097.854 kr.

    3. Udvælge på baggrund af virksomhedens bogføring en vilkårlig stikprøve på 15 projektspecifikke posteringer og afstemme disse til underliggende bilag.

    15 projektspecifikke posteringer er udvalgt, hvoraf 14 er afstemt til underliggende bilag uden bemærkninger. Der er konstateret en fejl i bogføringen for en enkel stikprøve på 14,56 kr., vedrørende faktura 3685.

    4. Verificere, at de i pkt. 3 gennemgåede bilag er behørigt godkendt af en finansmedarbejder samt at omkostningerne er betalt af virksomheden.

    Vi har verificeret behørig godkendelse af 14 ud af de 15 stikprøver. Der er en enkelt faktura med nr. 3276, som ikke var behørigt godkendt på et beløb af 600 kr. inkl. moms.

    5. Efterprøve, at de 15 udvalgte projektspecifikke posteringer kan henføres til de energibesparende arbejder, som tilskuddet omfatter.

    Efterprøvningen af de 15 stikprøver har vist, at posteringerne kan henføres til de energibesparende arbejder, som tilskuddet omfatter.

    6. Revisor skal efterprøve den matematiske nøjagtighed af regnskabet for de dokumenterede afholdte tilskudsberettigede udgifter.

    Vi har påset at selskabets bogførte omkostninger udgør 2,1 mio. kr.., hvor det opstillet projektregnskab har en projektsum på 2,2 mio. kr. 

    By, dato

    Revisionsvirksomhedens navn

    CVR-nr. xx xx xx xx

    _____________________________________

    Navn

    Statsautoriseret revisor

    MNE-nr. mnexxxxx